SUP (skrót od ang. Single-Use-Plastic) to europejska dyrektywa, która ma na celu ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych powstających na terenie krajów UE, a także zwiększenie kontroli nad obrotem produktami z plastiku przeznaczonymi do jednorazowego użytku. Wprowadza ona nowe obowiązki dla przedsiębiorców, w tym m.in. konieczność rejestracji w BDO (bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami). Okres ich obowiązywania rozpoczął się 1 lipca 2024 roku. Co warto o nich wiedzieć?
Kto został objęty wymogiem rejestracji w BDO oraz innymi zapisami dyrektywy SUP?
Wymogiem rejestracji w BDO objęte zostały wszystkie podmioty gospodarcze zajmujące się produkcją, dystrybucją lub importem produktów objętych dyrektywą SUP. Do takich artykułów należą przede wszystkim:
- jednorazowe talerzyki, kubeczki, sztućce i opakowania gastronomiczne,
- słomki oraz mieszadełka do napojów,
- zakrętki do butelek,
- wyroby z polistyrenu ekspandowanego (np. tacki styropianowe),
- patyczki higieniczne (wyjątek stanowią takie akcesoria do celów medycznych).
Pełna lista podmiotów podlegających pod obowiązek rejestracji znajduje w ustawie o odpadach (w art. 50 – wykaz przedsiębiorców, firm czy organizacji, w przypadku których wpis dokonywany jest na podstawie wniosku złożonego samodzielnie do marszałka województwa przez formularz na stronie internetowej BDO, a także w art. 51 – wpis z urzędu).
Opłaty związane z BDO oraz dyrektywą SUP: obecnie obowiązujące stawki i zasady
W niektórych przypadkach rejestracja w BDO wymaga uiszczenia opłaty rejestracyjnej, a w kolejnych latach – rocznej (w terminie do końca lutego na dany rok). Stawka wynosi 100 zł w przypadku mikroprzedsiębiorców, w przypadku pozostałych podmiotów kwota ta to 300 zł. Brak jej uiszczenia może skutkować wykreśleniem z bazy. Opłacie rejestrowej, a później rocznej podlegają producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, jak również przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu:
- akumulatory albo baterie,
- pojazdy, opony, oleje smarowe,
- sprzęt elektroniczny lub elektryczny (oraz autoryzowani przedstawiciele producentów takich urządzeń),
- produkty w opakowaniach.
Dodatkowo z dyrektywy SUP wynika konieczność wprowadzenia oraz ewidencji opłaty konsumenckiej (produktowej). Dotyczy ona artykułów jednorazowego użytku wykorzystywanych głównie w branży gastronomicznej i ma na celu zmniejszenie ich zużycia. Opłatę pobierają przedsiębiorcy (dostawcy) od użytkowników końcowych (nabywców). Określona ustawowo stawka za jedną sztukę produktu wynosi:
- 20 gr – w przypadku kubków na napoje (a także ich wieczek),
- 25 gr – dotyczy pojemników na żywność (takich jak pudełka z pokrywkami lub bez przykrywek).
Opłata ta, jako element wynagrodzenia za dostarczony towar, zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem VAT.
Z innych obowiązków – od 1 lipca 2024 roku przedsiębiorcy muszą zapewniać swoim klientom ekologiczne alternatywy dla wyrobów jednorazowych (np. pojemniki przeznaczone do wielokrotnego użytku, słomki papierowe, sztućce drewniane).
W naszej hurtowni zapewniamy szeroki wybór różnych opakowań gastronomicznych. Zapraszamy do sprawdzenia oferty BMiHZ PAMAR!